Tuesday, February 14, 2012

Nota Sayang Buat Sahabatku Abir.

Studio student part 2 | KAED | UIAM
[I've always dreamt of this long ago]

Site model untuk projek terakhir sebelum saya meninggalkan KAED.

Convocation for BSc. Architecture, UIAM | 2010

Perkara ini berlaku ketika saya sedang di semester 2, sekitar tahun 2010, tepat seminggu sebelum study week atau dengan kata lain 2 minggu menjelang final exam. Beberapa hari sebelum itu, saya menjelajah blog2 studiomate ketika saya masih menuntut di UIAM. Melihat gambar2 studio. Lakaran2 plan yang sangat hebat. Meja lukisan. Model2 untuk diproposed. Semuanya membuatkan saya rindu. Sangat rindu. Melihat kawan-kawan sudah sangat maju ke hadapan. Sketching yang hebat. Rendering yang O.O. Apatah lagi apabila melihat gambar-gambar konvokesyen mereka2 yang telah menamatkan part1. Saya menjadi rindu. Tersangat RINDU. Rindu yang memakan diri saya.


DI MANAKAH SAYA KETIKA ITU?

Saya masih di tahun 2 pengajian di USIM. Mempelajari sesuatu yang telah lama saya tinggalkan dan bukanlah minat utama saya. Malah dengan hati yang penuh keraguan samada saya benar2 ingin melakukannya dan mampu melakukannya. Mathematics. Kali terakhir saya mempelajarinya secara serius ialah ketika di sekolah menengah iaitu pada tahun 2003. Kemudian saya pernah mengambil 1 subjek mathematics and statistics di matric. Dan itu berlaku pada tahun 2005. Saya mendaftar masuk secara rasmi ke USIM pada penghujung Disembar 2009, bererti setelah hampir 5 tahun selepas kali terakhir saya menyelesaikan masalah matematik. Saya terpaksa mengejar classmate saya yang sudah sangat maju kehadapan dengan 2 subjek matematik di matrik dan algebra ketika semester 1. Keadaan bertambah sukar kerana ketika itu Ilham masih kecil (1++ year old) dan saya berjauhan dengan suami.

Hal ini menjadikan saya sangat tidak semangat. Segala2 berkaitan architecture terbayang2 di mata saya. Saya tidak dapat menumpukan perhatian di dalam kuliah. Pokoknya semangat saya terbang entah ke mana dan saya bagai orang hilang arah yang tidak tahu hendak ke mana, mahu melakukan apa dan bagaimana untuk bermula. Saya menangis setiap kali memandu seorang diri dan saya banyak termenung. Saya asyik terfikir, adakah saya telah mengambil keputusan yang salah selama ini? Ini benar2 bukan bidang saya.


KAU SEPERTI IKAN DI LAUT.

Akhirnya saya memutuskan untuk meminta nasihat dari sahabat lama saya yang sangat banyak mendokong saya dari dulu (mungkin dia juga tidak menyedari hal ini). Saya menceritakan masalah saya dan mohon dia menyatakan sesuatu untuk meneguhkan semula hati saya yang goyah. Alhamdulillah kerana Allah menghadiahkan saya sahabat sebaik dia. Dia membalas mesej saya dengan segera dengan menceritakan betapa perit kehidupan yang mereka lalui sebagai student arkitek. Jadual tak menentu, makian yang terpaksa ditelan ketika present, terpaksa bercampur lelaki dan perempuan. Dia juga mengingatkan saya bahawa Allah telah meletakkan saya di tempat yang selamat untuk saya.

Elmi Suraya


Terima kasih tidak terhingga kepada sahabat saya ELMI SURAYA atas ubat yang mengubati jiwa saya. Ketika saya membaca kata2nya, hanya 1 yang terdetik di hati saya,

"Sungguh Allah itu tahu apa yang terbaik buat kita. DIA tahu in very precise, hamba ini jika diletakkan di sini pasti kehidupannya akan binasa. Tetapi jika hamba lain diletakkan ditempat yang sama, dia boleh survive duniawi dan ukhrawi".

Untuk bertahun2 pengajiannya di KAED, Elmi masih seperti ikan yang tetap tawar walau di laut nan masin. Tetapi saya? Baru 1 tahun di matrik, saya sudah berubah hampir 270 darjah. Terlalu banyak prinsip yang telah saya langgar. Saya meringankan banyak perkara berkaitan agama dan kehormatan diri. Entah bagaimana figur saya kini jika Allah tidak menyelamatkan saya pada 5 tahun yang lalu.


DI MANA SAYA SEKARANG?

Sekarang saya masih di sini. Meniti tahun2 terakhir pengajian (ada 2 semester lagi insya Allah). Menikmati peluang ilmu yang Allah hadiahkan kepada saya sebaik2nya. Saya benar2 sangat menikmati pembelajaran ini. Semakin lama saya mendalami bidang ini, saya semakin jatuh hati sehingga saya apabila saya mengenang apa yang pernah saya alami dahulu, saya merasa sangat bersyukur kerana Allah meneguhkan kaki saya untuk terus melangkah sehingga saya berpeluang merasai KEBAIKAN dari sesuatu yang tidak saya sukai pada awalnya sebagaimana janjiNya di dalam Al-Quran yang mulia :

"...boleh jadi kamu membenci sesuatu (padahal) ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu (padahal) ia buruk bagi kamu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" [Al-Baqarah : 216]


NOTA SAYANG BUAT SAHABATKU ABIR

Teruslah belajar kerana Allah menganjurkan hamba2Nya supaya menuntut ilmu. Teruslah belajar kerana ilmu itu akan membuat Abir lebih mengenal kehebatan Tuhan. Teruslah belajar kerana darjat orang berilmu adalah lebih tinggi berbanding yang tidak. Untuk tahun2 permulaan pengajian, memang kita akan merasa pelajaran yang ada kurang menarik kerana kebanyakannya adalah pelajaran umum sebelum masuk kepada peringkat yang lebih sukar. Insya Allah, semakin lama Abir dalam pengajian, Abir akan menemukan perkara2 yang lebih mencabar dan ketika itu pengajian akan bertambah menarik. Percayalah dan sabarlah menanti saat itu tiba.

**Kredit untuk gambar2 yang telah diculik dari FB Elmi, blog KAEDian dan iluvislam.com.

1 comment:

  1. tumpang baca..=)
    setuju dgn ape yg elmi ckp..
    tak salah la ape keputusan yg anti dah amek..
    architecture sgt stress..
    quran pn dah ntah kemana..
    bukan nak salah kan architecture..
    tp mmg environment arch ni tak membantu utk iadah..
    btw, tahniah atas segala kejayaan..

    kemsalam kat bad

    ReplyDelete